رئيس مجلس الإدارة   
            د/ نبيلة سامى                   

                                               

          صحافة من أجل الوطن 

              (  مجلة مصر )

                             ( أحدث إصدارتنا)

الاثنين 6 مايو 2024 3:37 ص توقيت القاهرة

في كلمته اليوم ، الرئيس السيسي يعلن عن مدينة بئر العبد الجديدة

د . هدى رأفت

قال الرئيس السيسي في حديثه عن بئر العبد: "هنعمل مدينة جديدة تكلفتها 100 مليار جنيه تتضمن تخطيط عمراني متكامل في بئر العبد الجديدة خلال سنتين وهنعمرها".
وأشار الرئيس خلال افتتاحه عدداً من المشروعات في منطقة قناة السويس بالإسماعيلية إلى أنه يوجد خلفهم 152 ألف وحدة سكنية شرق الإسماعيلية الجديدة، يما يعني إمكانية تسكين من 300 لـ 400  ألف مواطن، مضيفاً : "نحن جاهزين نعيش الناس هنا حيث المدارس والمستشفيات والكنائس والمساجد وكل شىء، واحنا مش بنقول هنعمل.. لا إحنا بمشيئة الله عملنا".
و طالب الرئيس عبد الفتاح السيسي، المصريين بضرورة الثقة في أنفسهم، قائلا: "أنا مش ببيع الوهم وسوف تتفاجئون بالمشروعات، التي سيتم افتتاحها بجهد وعمل المصريين وشبابها من مهندسين وعمال وغيرهم.. إحنا مش بنجيب شركات تعمل طالما إحنا قادرين على ذلك.. أنا بطمنكم.. وأقصد بقلقي على المصريين وحدة المصريين وقلبنا على قلب بعض وبلدنا".
وأكد الرئيس إن سبب ما نحن فيه هو دعم المصريين لبلدهم وصبرهم وتحملهم، معقباً : "لا أجاملكم في ذلك وكل ما نستحمل أكتر كل ما نطلع لقدام أكثر .. واوعوا تفتكروا إن النجاح من غير تعب.. النجاح بتعب وتضحية وتحمل، وعلينا النظر لما أنجزناه اليوم ونقول الحمدالله إننا ماشين كويس".
نعمل في كافة المجالات والمحاور ونعمل بالتوازي في كل المحاور المطلوب العمل فيها.. لا تقلقوا أبداً.. خايفين من إيه.. دا انتوا تخوفوا الدينا كلها.. ربنا يخلي الناس كلها ويحفظكم واحنا مستعدين نضحي.. وأنا أولكم والله العظيم .. والله لا يمكن لأحد أبداً يمسك يا مصر ولا يمس ارضك طول ما احنا موجودين.. محدش  يقدر يمس مصر ولا ارضها ولا شعبها بس نبقى كتلة واحدة ونثق فى الله وجهدنا المخلص والآمن والشريف.. وأكررها فى زمن عز فيه الشرف".

تصنيف المقال : 

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.